De beste tips om van een slechte eter, een betere eter te maken!

1

Niet elk kind is even makkelijk als het om eten gaat. Thuis heb ik ook een moeilijke eter! We gingen op onderzoek uit voor de beste tips om van een slechte eter een betere eter te maken.

Een goede eter is niet een kind dat zijn bord leeg eet, maar een kind dat gezellig is aan tafel, van alles wat eet en nieuwe smaken probeert. Dus niet bij voorbaat al aangeeft dat iets niet lekker vindt!

1. Mogelijke oorzaken van het ‘niet lusten’
Soms heeft een kind tussen de maaltijden door al teveel gegeten. Een kindermaag kan snel vol zitten. Eet een kind niet goed, ga dan na wanneer hij voor het eten, voor het laatst iets heeft gehad? En hoeveel? Geef bij trek aan het eind van de middag iets kleins, zoals een cracker of stuk fruit. En geef thee in plaats van frisdrank of sap. Sap kan ook behoorlijk vullen.

Eten jullie laat? Misschien is een kind moe en eet hij daarom minder goed. Of vindt een kind het niet leuk om opeens te moeten stoppen met spelen? Kondig dan van tevoren aan dat het eten bijna klaar is.

2. Maak het aantrekkelijk!
Presenteer het eten op een leuke manier. Gebruik ingrediënten in verschillende kleuren. Neem de tijd om samen te eten aan een mooi gedekte tafel.

3. Alles of in ieder geval veel went!
Soms moet een kind wel 10 tot 15 keer proeven voordat hij aan een smaak gewend is. Blijf het dus gewoon steeds aanbieden. Dat hoeft trouwens niet te betekenen dat hij alles superlekker gaat vinden. Kinderen ontwikkelen namelijk ook persoonlijke smaakvoorkeuren.

4. Geef het goede voorbeeld!
Laat kinderen zien dat je van het eten geniet. Een goed voorbeeld doet goed volgen.

5. Schep kleine porties op
Met kleine porties hoeft een kind niet tegen een berg op te kijken, meer opscheppen kan altijd nog.

6. Samen koken
De meeste kinderen vinden het erg leuk om samen te koken. Zoek samen een recept uit en ga aan de slag. Als je samen iets hebt klaargemaakt, vinden ze het vaak leuk om het ook te proeven en op te eten. .

7. Eet alleen aan tafel!
Spreek af dat er aan tafel wordt gegeten en daarna niet meer. Heeft een kind niks of weinig gegeten? Ruim dan toch gewoon af. Straf een kind niet. Volgende keer beter! Geef niet iets extra’s na de maaltijd. Je houdt het slechte eten namelijk in stand als je kind verwacht dat hij iets anders krijgt. Het is niet erg als je kind een keer met trek naar bed gaat of een paar dagen wat minder eet. Dit klinkt misschien naar, maar een gezond kind hongert zichzelf echt niet uit. Hij gaat vanzelf wel eten.

8. Geef geen aandacht aan vervelend gedrag
Alles wat aandacht krijgt groeit, wordt vaak gezegd. Dat gaat in deze ook op!  Wil je kind iets niet eten? Eet zelf rustig verder. De kans is groot dat een kind zelf zijn vork weer pakt. Gebeurt dit niet? Vraag dan af en toe of hij een hap neemt. En prijs een kind als hij die hap ook inderdaad neemt.

About Author

'); } //-->

1 reactie

  1. een kind heeft veel meer smaak pupillen dan een volwassenen dus smaken zijn veel heftiger voor kinderen dan voor volwassenen

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe jouw reactie gegevens worden verwerkt.