Letters door de ogen van een beelddenker!

6

Voordat ik bij juf in groep 3 langs ga, zoek ik op internet op wat de termen ster kind, maan kind en raket kind zijn. Al snel kom ik op de site  veiliglerenlezen  terecht.

Wat ik lees over een ster kind maakt me niet echt blij en ik schrik er eigenlijk best van:

Ster: kinderen die moeite hebben met auditieve taken, nog nauwelijks over letterkennis beschikken, geen interesse in lezen tonen.
Maan: kinderen die geen moeite hebben met auditieve taken en slechts een beperkt aantal letters kennen.
Raket: in de loop van het jaar zal blijken welke kinderen een versnelling in hun leesontwikkeling realiseren.
Zon: kinderen die én alle letters en m-k-m woorden correct en vlot lezen. Een zelfstandige werkhouding hebben en een actieve leeshouding tentoonspreiden.”

Ik weet dat Tijs niet graag zelf leest. Hij vindt het heerlijk om tegen me aan te kruipen als ik hem een verhaal voorlees. Maar dat hij nauwelijks over letter kennis beschikt? Ik vraag mezelf af of ik mijn kind slimmer wil zien dan dat hij is. Misschien. Maar ik weet en voel dat hij niet zo dom is. Of hoop ik dat alleen maar?

Letter omdraaien

Met een knoop in mijn maag zit ik tegenover juf. Ze legt me uit dat Tijs de letter d en de letter consequent door elkaar haalt. De letter P doet gezellig mee en wordt regelmatig de letter d. Verder heeft Tijs moeite met de letters a en o.

‘Kan hij dyslectisch zijn?’, vraag ik juf. Ze twijfelt en wil daar nog geen uitspraak over doen. Daar is het nog te vroeg voor. Wat juf niet kan plaatsen is dat Tijs de letter P voor een d aanziet. Tja, dat is voor mij een net zo’n groot raadsel.

Verder verzint Tijs woorden. Bij het woord ‘roos’ zegt hij ‘bloem’. Of bij het woord ‘boom’ leest hij vol overtuiging het woord ‘plant’. Jeetje, ik wist niet dat mijn kind zo veel fantasie had.

Juf heeft al wel een hulpmiddel voor Tijs om de letters D en B uit elkaar te kunnen houden. Twee plaatjes zijn op zijn tafeltje geplakt. De letter D stelt een man voor met een dikke derriere. De letter B stelt een man voor met een enorme dikke buik.

‘Geweldig’, zeg ik haar. Wat een uitvinding. We spreken af dat ik thuis meer met Tijs ga lezen en we houden allebei zijn vorderingen in de gaten.

Onder het eten hebben we het over de derriere en de dikke buik van de man op de plaatjes. Tijs is stil en zegt dan opeens boos: ‘Die dikke billen van die man kan ook zijn dikke buik zijn hoor!’

Wij begrijpen hem niet en maken provisorisch de twee plaatjes na. Tijs rommelt er wat mee en dan zien mijn man en ik allebei wat hij bedoelt:  De billen van de man kunnen net zo goed rechts zitten. Op de plek waar de buik zit. En waarom kan de buik niet links zitten? En terwijl Tijs draait met de letters d en b begrijpen we ook waarom hij de letter P als letter d ziet. De letter d op zijn kop is de letter P. Mijn hemel: het is nog ingewikkelder dat ik dacht.
We proberen Tijs uit te leggen dat sommige dingen zijn zoals ze zijn. Dat de letter D toch écht een D is. Dat hij dat moet accepteren en er gewoon niet teveel over na moet denken. Uiteindelijk eindigt het in een huilbui van mijn zoon nadat mijn geduld toch echt op is. Ik weet het ook even niet meer. Jammer dat ik toen niet wist wat ik nu allemaal weet……

About Author

In 2012 kwam Aimee Pijl er per toeval achter dat haar kind wel eens een beelddenker kon zijn. Een nieuwe wereld ging voor haar open open en veel puzzelstukjes vielen op hun plek. Door over haar ervaringen van beelddenken te schrijven op haar website www.kind-in-beeld.com

'); } //-->

6 reacties

    • Beste Fim, ik ben erg benieuwd hoe jouw zoon de leerstof in zich op neemt en hoe school hiermee om gaat. Lukt het hem bijvoorbeeld om een woord visueel op te slaan als plaatje in de kamers in zijn hoofd?

  1. Ik ben erg nieuwsgierig naar hoe beelddenkers dan wel letters kunnen leren, zonder frustratie… Waar kan ik die info vinden?

    • Er zijn verschillende methodes om visueel ingestelde kinderen de letters en woorden aan te leren, ook het lezen van alle woorden in een zin, zodat de lege woorden (zoals het, ern, de etc.) ook gelezen wordt. Dit geldt ook voor het automatiseren van +, – en tafelsommen. Je hebt o.a. ‘Ik leer leren’ en de ‘Ik leer anders’ methode. Met de ILA methode heb ik goede ervaringen. Ben nu zelfs gecerticifeerd coach voor deze methode om andere talentjes te begeleiden. Je kunt dit googlen of op mijn website kijken. (Onder mijn naam op de website van de leukste kinderen kun je dit ook vinden).

  2. Het is alsof je het over mijn t(H)ijs hebt….zo herkenbaar..zo fijn om te lezen..

    Groetjes mara koelewyn

    • Fijn dat dit verhaal herkenbaar is, Maria. Daardoor hoop ik dat beelddenken eerder herkent wordt, door zowel ouders als door leerkrachten. Er worden nog te snel dyslexie testen afgenomen of nog erger de WISC III IQ test. Vooral in de IQ test zal een beelddenker laag scoren door de vraagstelling die de beelddenker niet begrijpt en zal de antwoorden gokken. Of een vraag kun je uit meerdere kanten bekijken (daar is een beelddenker goed in) en het antwoord zal dan vaak fout zijn, omdat dit niet het antwoord van een taaldenker is. Jammer want een beelddenker heeft zoveel talenten die niet getoetst worden in de IQ testen en de CITO toetsen.

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.