Weg met die ochtendstress!

0

Is het bij jullie thuis geregeld ’s ochtends een drukte van jewelste?  Flinke ochtendstress om iedereen op tijd aangekleed, met een gezond ontbijt, netjes de tanden gepoetst op school en werk te krijgen.

Soms heb je er voor je gevoel  al een halve werkdag op zitten, voordat je op je werk komt.  Hoe zorg je ervoor dat de ochtendspits soepeler verloopt, het je minder energie kost en minder frustratie oplevert?

Deze tips kunnen je helpen om meer routine in de ochtend te brengen en deze meer te stroomlijnen.

  1. Niet leuk, maar wel heel effectief: zet de wekker een kwartier eerder.
    Als je iets meer tijd hebt ’s ochtends gaat het hele programma dat afgedraaid moet worden iets meer ontspannen. Ben je zelf rustiger, dan straal je dit op de rest van het gezin af. Als je vaak alles op het nippertje aan redt (of net niet), bedenk dan hoeveel minder stress en ergernis het je ‘s ochtends kost als je iets meer tijd hebt. Is dit echt een kwartier langer slapen waard?
  2. Start de avond van tevoren.

    Krijg een vliegende start in de ochtend. Voor het slapen gaan, leg je zelf of kies je samen met je kind de kleren uit voor de volgende dag.
    Leg alle spullen die mee moeten naar school klaar. Vul alvast de broodtrommel en leg deze in de koelkast. Het voorkomt verrassingen ’s ochtends, zoals een vieze beker die nog uit een tas geplukt moet worden of een tas die kwijt is.
    En heel burgerlijk, maar heel praktisch, dek alvast de tafel.
  3. Reserveer “me” time
    Wil je zelf even rustig wakker worden? Reserveer in de ochtend dan wat tijd voor jezelf. Voordat heel het huis wakker is alvast een kopje koffie drinken, iets lezen, mediteren of andere oefeningen doen.
    Door een beetje tijd te nemen voor jezelf in de ochtend, voel je je rustiger midden in de drukte ´s ochtends bij de soms hectische overgangen naar werk en school.
  4. Volg een schema.
    Maak elke dag zo voorspelbaar als je kunt. Probeer hetzelfde schema elke dag te volgen. Bijvoorbeeld opstaan, tanden poetsen, wassen, aankleden, ontbijten en vertrekken naar school. Kinderen weten op deze manier waar ze aan toe zijn.
    Wie laat de hond uit, of wie geeft de kat te eten? Sommige kinderen hebben moeite om de volgorde van dingen te bepalen. Maak het schema dan visueel m.b.v. pictogrammen. Jij zelf en je kind weten hierdoor waar jullie dingen kunnen vinden.
  5. Vertrouw op de klokken.

    Zorg dat klokken goed zichtbaar zijn in huis. Geef kinderen een horloge als ze oud genoeg zijn. Door tijd zichtbaar te maken, laat je zien dat dit belangrijk is en help je een kind tijd te managen.
  6. Double-check spullen
    Laat een kind voor vertrek controleren of alles is ingepakt. Dit voorkomt dat je weer terug naar huis moet. Daarnaast geeft het een kind een gevoel van rust, dat alle spullen in zijn tas zitten. Bij jonge kinderen kun je een liedje of rijmpje maken om na te gaan of alle spullen in de tas zitten. Stimuleer een ouder kind een lijst te maken van alle items die hij nodig heeft.
  7. Beloon successen
    Als een kind in staat is om ’s ochtends voorspoedig het ochtend ritueel te doorlopen en tijd te besparen, beloon hem dan met een kort spelletje samen of een voorleesverhaal. Hiermee start je dag met familie tijd.Succes. Heb je zelf nog leuke tips deel ze dan met ons.

 

About Author

Geef een reactie