We praten soms langs elkaar heen

0

Dat kan erg lastig zijn bij tijden, omdat het dan lijkt alsof je de ander niet raakt of dat het niet overkomt, wat je zegt. Dat kan ook gebeuren, wanneer kinderen echt niet doen wat je vraagt. Jij denkt, dat je al gezegd hebt, dat een kind iets wel of niet moet doen, maar je kind reageert niet of nauwelijks. Het lijkt alsof het hem niks kan schelen wat je zegt.

Hoe je ook je best doet, met verwoorden, het komt gewoon niet over.
Je voelt je radeloos. Misschien wel boos, of teleurgesteld. Je probeert het nog maar eens vriendelijk te zeggen. Maar nee, weer geen resultaat.
Je kind doet het niet. En je bedoelde het zo goed. Je zei het zo duidelijk.
Wat nu?
Soms is het nodig, om met elkaar te kijken naar HOE je met elkaar praat. Welke boodschap breng je over, met je woorden en met je houding. En hoe kom jij als zender, over op het kind (de ontvanger). Heeft het kind in de gaten, wat jij eigenlijk wilt zeggen?
Als je dat niet doet, en weer gaat zenden, is de kans groot, dat jij weer uitleg geeft, vertelt wat je al dan niet wilt en je kind het weer niet doet. Je baalt. Je wordt boos. Je raakt gefrustreerd. En je kind doet het nog niet.
en dan?
Terug:

  • HOE vertelde jij wat je wilde?
  • Was jij echt zo duidelijk, als jij dacht dat jij was?
  • en in die woorden, was jij daarin congruent met je gevoelens over het kind en zijn actie? (zodat er geen ruis ontstaat)
  • hoe is het resultaat? (m.a.w. kan het kind weten wat je bedoeld, en er daarom op reageren?)

Bedankt voor het lezen! 🙂

About Author

Delia Hofman was jarenlang (spel)begeleidster van kinderen en jongeren met ASS. Ze is moeder, en coacht bij Play 'n Move, gezinscoaching. Hier coacht ze kinderen, jongeren en/ of hun ouders.

Geef een reactie