Wat is een intelligentiekloof?

13

Vergeetachtigheid, verstrooidheid, moeite met routinetaken, vaak boos of verdrietig, herken je dit in je kind? Chaotisch, moeite met nieuwe dingen en problemen met de groep. Gedrag dat er soms toe kan leiden dat een kind de “stempel” ADHD, Asperger of dyslexie krijgt, terwijl er ook sprake kan zijn van een verbaal performale kloof ook wel intelligentiekloof

Een intelligentie kloof betekent dat de verbale of non verbale intelligentie meer ontwikkeld is. Als de verbale intelligentie van een kind hoger is dan de performale raakt een kind vaak gefrustreerd.

Wat is verbale en performale intelligentie

Het verbale IQ zegt iets over het denken in woorden en het verbale geheugen. Onderdelen van verbale intelligentie zijn onder andere: abstract redeneren, algemene kennis, rekenkundig inzicht en geheugen. Veel begaafden hebben een hoog verbaal IQ: ze zijn taalgevoelig, denken snel, hebben een ruime woordenschat. De verbale intelligentie is een aardige voorspeller voor schoolresultaten.

Het performale IQ geeft aan hoe groot het handelend vermogen van een kind is. Hieronder valt bijvoorbeeld ook ruimtelijk inzicht, het plannen en de fijne motoriek.

Welke problemen ondervindt een kind door een intelligentiekloof?

Het niveau van denken en redeneren in taal ligt hoger dan het praktisch handelen. Dit verschil kan soms een hoop frustratie en teleurstelling geven. Een kind is namelijk in staat de plannen die hij maakt op zeer hoog niveau uit te denken en te verwoorden. Wanneer hij deze plannen tot uitvoering wil brengen, is hij teleurgesteld in het resultaat omdat het er anders uit komt te zien dan hij in gedachten had of omdat het hem veel tijd kost om tot een oplossing te komen. Dit geeft een kind het gevoel dat hij faalt. Ook bij instructie kunnen er problemen ontstaan, omdat een kind in zijn hoofd minder snel een koppeling kan leggen met handelen. Een kind heeft vaak de neiging om nieuwe situaties uit de weg te gaan en deze pas aan te gaan als hij zeker weet dat hij het beheerst en hij kan beredeneren hoe het in elkaar zit.

Tips om kinderen met een intelligentiekloof te helpen

  • Maak gebruik van pictogrammen voor dagelijkse taken. Doordat een kind ziet wat hij moet doen, kan hij taken makkelijker uitvoeren.
  • Geef structuur door bijvoorbeeld gebruik te maken van een planbord. Een kind weet dan wat hij wanneer moet doen of wat er gaat gebeuren.
  • Begeleiding bij uitvoeren van taken.
    Wanneer een kind verbaal sterk is, zorg dan voor voldoende uitdaging op verbaal vlak (rekenen, taal, geheugen), maar bied hulp bij het aanbrengen van structuur en plannen van hun werk.
  • Aanmoediging
    Hoog intelligente kinderen kunnen gefrustreerd raken doordat dingen niet lukken. Een kind is dan gebaat bij aanmoediging en positieve feedback, waarbij de nadruk ligt op het leerproces in plaats van op het eindresultaat.

About Author

13 reacties

  1. Maar hoe steekt het in elkaar als het PIQ veel hoger us dan het VIQ??
    Mijn zoon heeft een kloof van 25 punten.

  2. Dit beschrijft voor mij juist precies waar onze zoon steeds weer tegenaan loopt. Al van baby af aan is hij gefrustreerd, omdat hij in zijn hoofd altijd zo veel verder is dan in wat hij kan. Voor ons lastig te begrijpen dat hij de simpelste dingen (met je mond dicht eten) maar niet lijkt te kunnen onthouden terwijl hij zo slim is.
    Ik herken het zelf ook wel een beetje. Ik heb een grote hekel gekregen aan tekenen en handvaardigheid omdat ik de dingen die ik voor me kon zien nooit bevredigend op papier of geknutseld kreeg. De resultaten waren echt bedroevend terwijl ik toch echt een goed idee had en erg mijn best had gedaan.
    Bedankt voor het kort en duidelijk uitleggen van de verbaal performaalkloof.

      • Martine Buyle on

        Inderdaad, wat hier beschreven wordt is het NLD/VSLD profiel
        Op die manier wordt het makkelijker lectuur en sites te vinden om meer informatie op te zoeken.

  3. het gaat hier helaas alleen om de kloof dat je verbaal hoog scoort, Maar het kan ook anders dat je perforaal juist hoog scoort en dat woont helaas niet genoemd.

  4. Saskia ter Brug on

    Wel erg kort door de bocht! Alsof je mensen met ADHD, Asperer of dyslexie allemaal over een kam kunt scheren door te stellen dat er slechts sprake is van een intelligentiekloof. Weinig onderbouwd artikel dat kant nog wal raakt.

    • Beste Saskia, met het artikel willen we mensen wijzen op de mogelijkheid van een intelligentiekloof. We willen zeker niet kinderen met verschillende indicatie over een kam scheren. Al kunnen kinderen met een dergelijke indicatie, mogelijk ook last hebben van een intelligentiekloof. Daar komt bij dat tegenwoordig bijna 15% van de kinderen op de middelbare school een dyslexieverklaring heeft, terwijl onderzoek en historische cijfers uitwijzen dat 3,6% een betere benadering is.
      We willen uiteindelijk onze kinderen zo goed mogelijk helpen. Met het artikel willen we mensen meer inzicht geven.

      • Saskia ter Brug on

        Er op wijzen dat er onder andere, ipv “slechts” sprake is van een intelligentiekloof is nogal een verschil.
        In jouw artikel schrijf je letterlijk:

        Gedrag dat er soms toe kan leiden dat een kind de stempel ADHD, Asperger of dyslexie krijgt, terwijl er ‘alleen maar’ sprake is van een verbaal performale kloof ook wel intelligentiekloof.

        Hiermee lijk je te insinueren dat er behalve de kloof niet zoveel aan de hand is. Naar mijn idee is het artikel is erg populistisch geschreven en hiermee voed je de naïeve mening van mensen die niet in ADHD, PDD etc geloven. Ik heb het idee dat jouw artikelen weinig wetenschappelijk zijn onderbouwd.

        • Saskia, het is een kwestie van goed lezen! Er wordt bedoeld dat het stempel ADHD/Asperger/Dyslexie soms ten onrechte wordt gegeven terwijl er iets heel anders aan de hand kan zijn: een intelligentiekloof.

  5. Ik mis de uitleg waar kinderen Die het peperformale deel hoger hebben last van kunnen hebben. Deze komt minder voor maar wij hebben er hier een van in huis. Alvast bedankt 🙂

Geef een reactie