Verantwoordelijkheid- Leer mij om het zelf te doen

0

We denken voor de ander, bijvoorbeeld voor kinderen, in plaats van vanuit vertrouwen kinderen zelf verantwoordelijkheid te laten nemen. We vergeten soms ook, dat dat wat je kind vorig jaar nog niet kon, misschien volgend jaar al wel kan. En soms geven we kinderen schijnveiligheid.

Vorige maand was het tijd om op vakantie te gaan. Omdat het vakantie tijd was, maakten we niet veel aanstalten. Zo halverwege de ochtend werd mijn dochter onrustig en ging ze op zoek naar spullen die zij mee wilde nemen op vakantie. Ze heeft namelijk een enorme motivatie om op vakantie te gaan!

Ik reikte haar een tas aan, en zo zocht zij allerlei spullen, om mee te nemen. Sommige konden prima, anderen moesten we eerst bespreken of dat wel kon. Verder vergat ze bijvoorbeeld ondergoed en enkele andere dingen; een keer erop wijzen en ze pakte wat ze nodig had. Zo kwam het dat ze zich heel tevreden voelde over dat wat meeging op vakantie. Ik merkte ook, dat ze al goed had nagedacht over bepaalde kleding, zoals ‘’iets voor warm weer’’, en ‘’iets voor koud weer’’. Het leuke daarvan is dat je kunt zien wat ze al geleerd heeft, en wat ze nog moet leren over de taak ‘’zelf je tas/ koffer inpakken voor vakantie’’, en het zelf verzinnen wat hierin handig is om te doen.

We genoten van haar zelfredzaamheid en dat ze zich verantwoordelijk voelde om dit allemaal zelf te doen. En dat is wat we allemaal willen. Kinderen die later zelf begrijpen, hoe zij deze dingen kunnen aanpakken. Het kost tijd, maar het is de moeite waard als ze zelf weten wat ze nodig hebben om op vakantie te gaan. En dat geldt natuurlijk voor heel veel dingen.

Gek genoeg, verwachten we vaak allerlei vaardigheden van onze kinderen, op moment dat zij de leeftijd van jongere bereikt hebben. We lijken er dan ineens vanuit te gaan, dat Piet al die vaardigheden wel beheerst. Maar als we datgene wat we verwachten van hen, niet ervoor hebben (aan)geleerd, of hen daarvoor niet de ruimte hebben gegeven, om zelf te oefenen, is het voor hen erg moeilijk om dit zomaar uit het niets zelf op te pakken. Dat maakt dat ze het dan alsnog moeten gaan leren, of dat ze het gevoel krijgen in het diepe te worden gegooid. Dat ze er wat onzeker van worden. Niet weten waar te starten. Terwijl als we kinderen de ruimte geven, om van kleins af aan enige verantwoordelijkheid te dragen, ze spelenderwijs leren nadenken en doen. Dit geeft zelfvertrouwen en de moed om door te gaan met taken zelf te doen en te ontdekken over hoe de wereld in elkaar zit.

Maria Montessori zegt hierover: help een kind nooit met een taak, waarvan hij zelf het gevoel heeft dat hij dit succesvol zelf kan doen.

About Author

Delia Hofman was jarenlang (spel)begeleidster van kinderen en jongeren met ASS. Ze is moeder, en coacht bij Play 'n Move, gezinscoaching. Hier coacht ze kinderen, jongeren en/ of hun ouders.

'); } //-->

Geef een reactie