Stilzitten en koppen dicht

0

Deze week deelde ik op mijn Facebook pagina Dyslexie Delft een bericht over jongens in het onderwijs. Het artikel werd maar liefst 731 bekeken!  Ik citeer even een stukje uit het artikel:

‘De jongen’
Hij zit altijd achterin het lokaal, onderuitgezakt, heeft een handschrift dat zich niets aantrekt van de lijntjes in zijn schrift, en heeft zijn huiswerk zelden op orde- al weet je dat niet zeker- want naar eigen zeggen heeft hij het wel gemaakt, maar is hij net die dag zijn huiswerk vergeten.

Uit onderzoek is gebleken dat jongens echt niet dommer zijn dan meisjes.

Wat wel zo is,  is dat jongens meer drang hebben tot bewegen, meer willen experimenteren, zich meer willen laten gelden. Maar waar vroeger gezegd werd, oh dat is gewoon een jongen, wordt nu gezegd: dat is een jongen met een gedragsprobleem. Want in het onderwijs wordt gestreefd naar rust, gehoorzaamheid, samenwerken en overleg. En dat is iets waar meisjes en vrouwen sterker in zijn. En laat nu net de meerderheid van de leerkrachten een vrouw zijn.

Waarom niet naast de instructielessen wat meer beweging, competitie, en praktische werkvormen? Of, zoals een jongen zegt, ‘soms gaat het echt even niet, dan kan ik beter even weggaan, en 5 minuten later weer terugkomen, dan gaat het weer.’

Wat vind ik hier zelf van?

Ik sta zelf niet voor de klas, maar ik kan me goed voorstellen dat het moeilijk is voor de leerkracht als ze een groep luidruchtige jongens heeft en ze haar lesdoelen moet halen.

Maar waarom zou het niet mogelijk zijn om de lesstof op verschillende manieren aan te bieden? Verzin een project.  Ga bijvoorbeeld piramides bouwen met de klas en bouw hieromheen alle taal- en rekendoelen.

Misschien is dit te simpel gedacht? Ik weet het niet, maar het lijkt me zeer zinvol voor de onderwijsinspectie om hierover eens goed na te gaan denken.

Want dat er zoveel jongens zijn met gedragsproblemen, daar geloof ik niks van.

beeld: boysballet

About Author

Manon Meijer is trainer en coach bij The Bright Brain - voor het anders lerende kind. Zij begeleidt kinderen en jongeren in hun zoektocht naar de naar de leerstijl die bij hen past.

'); } //-->

Geef een reactie