Hij klaagt het schoolsysteem aan!

1

Prachtig betoog waarin het schoolsysteem voor de rechter komt! Hieronder de vertaling.

Albert Einstein zei ooit: iedereen is een genie… Maar als je een vis beoordeelt op zijn vermogen om in een boom te klimmen, zal het leven zijn hele leven geloven dat het dom is.
Dames en heren van de jury, vandaag staat het hedendaagse onderwijs, terecht. Blij dat u kon komen. Hij maakt niet alleen een vis de boom beklimmen, maar ook maakt ze hem tien keer naar boven en beneden lopen en het liefst binnen een bepaalde tijd.

Vertel me school, bent u trots op de dingen die je hebt gedaan?

Van miljoenen mensen robots maken, denkt u dat ze dat leuk vinden?
Realiseert uw zich op hoeveel kinderen de vis betrekking heeft. Stroomopwaarts zwemmen in de klas en nooit hun talenten ontdekken. Kinderen die denken dat ze dom zijn. Geloven dat ze nutteloos zijn.
Maar de tijd is gekomen, geen excuses meer.
Ik beschuldig de school van het doden van creativiteit! Individualiteit! En van intellectueel misbruik.
Het is een oude instelling die zijn gebruik heeft overleefd.
Dus meneer de rechter, tot ver mijn openingstoespraak en ik zal u het bewijs van mijn zaak voorleggen.
Ga door
Bewijsstuk A: Hier is een moderne telefoon, herkent u hem? Hier is een telefoon van 150 jaar geleden. Groot verschil toch?
Blijf bij mij…
Hier is een auto van vandaag, en hier is een auto van 150 jaar geleden. Groot verschil toch?
Nou krijgen we deze …
Hier is een klaslokaal van vandaag en hier is een klaslokaal die we 150 jaar geleden gebruikt.
Whoa …

Ons schoolsysteem

Is dit geen schande? In letterlijk meer dan een eeuw, is er niets veranderd.
Toch beweert u studenten voor te bereiden op de toekomst? Maar met bewijsmateriaal, zoals dit, moet ik u vragen, Heeft u de studenten voor de toekomst of het verleden voor bereidt?
U bereidt studenten voor op de toekomst of het VERLEDEN

Ik heb een achtergrond onderzoek gedaan en hieruit kwam naar voren dat u mensen traint om te werken in fabrieken.
Wat verklaart waarom u leerlingen in rechte rijen zet, mooi en netjes.
Vertelt aan ze om stil te zitten. Een hand op te steken als ze willen praten. Geeft u ze een korte pauze om te eten en voor 8 uur per dag vertelt u wat ze moeten denken
Oh, u maakt ze concurreren om een 10 te krijgen
Een cijfer die de kwaliteit van “het product” bepaalt. Vandaar leerjaar 10 van vlees.

Ik begrijp het.
Destijds ware tijden anders. We hebben allemaal een verleden. Zelf ben ik geen Gandhi. Maar vandaag is het niet nodig om meer robot zombies te maken.
De wereld is gevorderd, en nu hebben we mensen nodig die creatief denken, innovatief en kritisch zijn. Mensen die onafhankelijk zijn van elkaar en de verbindingen kunnen maken.

Iedere wetenschapper zal u vertellen dat er geen twee hersenen hetzelfde zijn. En elke ouder met twee of meer kinderen zullen die claim bevestigen. Dus leg dan uit waarom u studenten zoals cookie cutter frames of snapback hoeden te behandelen. Waardoor ze deze one size fits all onzin.
Let op je woorden.

Sorry, edelachtbare.

Maar als een arts exact dezelfde medicijnen voor schrijft aan al zijn patiënten is het resultaat tragisch.
Zoveel mensen zouden nog ziek worden. En als het aankomt op school, dan is dit precies wat er gebeurt. Educatieve wanpraktijken.
Wanneer een leraar voor een klas met 20 kinderen staat, elk met verschillende sterktes, verschillende behoeften, verschillende gaven en andere dromen. Maar ze moeten op dezelfde manier leren? Dat is afschuwelijk!
Dames en heren, mag de verdachte niet worden vrijgesproken. Dit kan een van de ergste misdrijven worden ooit gepleegd. En laat me dan de manier noemen waarop u uw medewerkers behandelt .

Bezwaar!
Verworpen. Ik wil dit horen.

Het is een schande, ik bedoel leraren hebben de meest belangrijke taak op de planeet, maar worden onderbetaald.
Geen wonder dat zo veel kinderen te kort komen.
Laten we eerlijk zijn, leraren moeten net zo veel als artsen verdienen. Omdat een arts een hartoperatie kan doen, en daarmee het leven van een kind zou kunnen redden. Maar een goede leraar kan het hart van dat kind bereiken en hem in staat stellen om echt te leven.

Leraren zijn helden die vaak de schuld krijgen. Maar zij zijn niet het probleem. Ze werken in een schoolsysteem zonder veel opties of rechten.
Opleidingen worden gemaakt door beleidsmakers. Waarvan de meeste nog nooit les hebben gegeven, een dag in hun leven. Gewoon geobsedeerd met gestandaardiseerde tests. Ze denken dat nadenken over een meerkeuzevraag het succes zal bepalen. Dat bizarre.

In feite zijn deze tests te grof om gebruikt te worden en moet we hier mee stoppen. Maar je hoeft mij hierin niet te geloven, neem Frederick.J.Kelly. De man die gestandaardiseerde testen uitgevonden, die zei dat en ik citeer.
“Deze tests zijn te grof om gebruikt te worden en moeten worden verlaten.”
Dames en heren van de jury, als we doorgaan op deze weg zijn de resultaten vreselijk.
Ik heb niet veel vertrouwen in de school, maar ik heb wel vertrouwen in mensen. En als we de gezondheidszorg, auto’s en Facebook-pagina’s kunnen aanpassen, dan is het onze plicht om hetzelfde te doen voor het onderwijs. Om te upgraden.

Verander het onderwijssysteem

Weg met de oude gedachte want dat is nutteloos. Tenzij we werken aan de ontwikkeling van elke student, dat zou onze taak zijn.
Geen gemeenschappelijke kern, in plaats daarvan, laten we naar de individu kijken. Zeker wiskunde is belangrijk, maar niet meer dan kunst en dans.

Laten we elk talent gelijke kansen geven. Ik weet dat dit klinkt als een droom. Maar landen als Finland doen indrukwekkende dingen.
De kortere schooldagen. Leraren maken een fatsoenlijk loon.
Huiswerk bestaat er niet. Ze richten zich op samenwerking in plaats van concurrentie.
Hun onderwijssysteem presteert beter dan elk ander land in de wereld.

Andere plaatsen zoals Singapore slagen snel.
Scholen zoals Montessori, Programma’s als Khan Academy.

Er is niet één oplossing, maar laten we bewegen. Want terwijl de scholieren 20% van onze bevolking zijn.
Zijn ze 100% van onze toekomst.
Dus laten we helpen om hun dromen te verwezenlijken en wie weet wat ze kunnen bereiken.
Dit is een wereld waar ik in geloof. Een wereld waar de vis niet langer gedwongen wordt om in bomen te klimmen.

Tot zo ver mijn betoog.
Hoe kunnen we samen een meer efficiënte, effectieve toekomst van het leren creëren?

About Author

'); } //-->

1 reactie

  1. Dit filmpje vind ik inderdaad subliem, maar het is natuurlijk niet alleen het onderwijs dat zoveel druk op kinderen legt. We moeten als volwassen samenleving ook stoppen met “opvoeden” zoals we dat noemen. In zijn prachtige boek “Het einde van de opvoeding”, zegt Jan Geurtz, dat wat wij opvoeding en onderwijs noemen, onbewust niets anders is dan de pijn van de ene generatie doorgeven aan de volgende, die vervolgens 2/3 van zijn leven bezig is die “rugzak” weer kwijt te raken en tegelijkertijd de volgende generatie weer “besmet”. Voor mij heeft hij helemaal gelijk en we leven nu in een hele mooie tijd van enorme groei in bewust zijn, wat ons een prachtige kans biedt om dit patroon te doorbreken! We zullen dan wel in de spiegel moeten durven kijken, die kinderen ons voorhouden over ons eigen hypocriete volwassen gedrag en dat kan confronterend maar ook zo helend zijn!

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.