De ontdekkingstocht van een Peuter

0

Een baby is zich nog niet bewust van zich zelf of zijn omgeving.  Een peuter begint dit verschil al wel  te ontdekken.

Wie ben ik

Peuters merken dat ze zelf een persoon zijn. Een persoon met eigen gedachten en gevoelens. Dit hele proces gaat over de ontwikkeling van hun eigen identiteit. Ze gaan zich afvragen: wie ben ik?
Ongeveer wanneer een kind twee jaar is herkent hij zich zelf in de spiegel: hé dat ben ik! Peuters gaan merken dat ze zelf dingen kunnen doen en zijn daar trots op, maar ze zien zichzelf vaak nog wel als het middelpunt van de wereld. Alles draait om hen.

Eigen wil

Een peuter ontwikkelt langzaam zijn eigen willetje. Het liefst zien ze dat alles op hun manier gebeurt. “Nee” en dingen zelf willen doen zijn in deze fase onderwerp van de dag. Uiteraard kun je hier niet altijd in meegaan. Een peuter krijgt hierdoor soms een driftbui. Dat komt ook doordat peuters nog niet goed kunnen zeggen wat ze willen en hoe ze zich voelen. Dat geeft een gevoel van onmacht en frustratie.

Ik en de ander

Rond hun derde levensjaar begint een kind zich stapje voor stapje een beetje in te leven in andere mensen. Een peuter gaat merken dat andere mensen ook gedachten en gevoelens hebben. Peuters worden zich meer bewust van de gevoelens van anderen. Wanneer anderen verdriet hebben, zie je bijvoorbeeld dat een kind probeert hen te troosten of te helpen. Toch is rekening houden met andere mensen en zich inleven in andere mensen voor je peuter wel nog heel moeilijk.

De ontdekking van wie ben ik gaat heel geleidelijk, met kleine stapjes tegelijk.

About Author

Geef een reactie