Moeilijke woorden zijn beter te lezen dan makkelijke woorden

2

Dat klinkt vreemd, maar toch is het zo! Moeilijke woorden zijn beter te lezen dan makkelijke woorden.

Sinds ik me ben gaan verdiepen in het beelddenken vallen allerlei puzzelstukjes op zijn plek.
Zo ook het fenomeen dat kinderen soms moeilijke woorden beter lezen dan makkelijkere woorden. Als kind kon ik struikelen over ‘omdat’ of ‘niets’. ‘Niets’ werd bijvoorbeeld ‘niks’. Hoe kan het dat sommige kinderen struikelen over ‘waarom’, maar ‘ridderkasteel’ wel goed lezen?

Inmiddels is ook dat puzzelstukje op zijn plek gevallen. Het zijn de woorden waar geen beeld van is, de zogenaamde ‘lege’ woorden. Want bij ‘ridderkasteel’ hebben ze een beeld, maar hoe ziet ‘omdat’ eruit of ‘ondanks’?

Daarom zie je vaak dat kinderen met een visuele voorkeur lang moeite blijven houden met deze woorden. Vaak worden ze vergeten, verhaspelt of lang gespeld.

About Author

'); } //-->

2 reacties

  1. Heel herkenbaar dit! Zoonlief (net zes) leest zonder moeite “zomeravond” of “dolgelukkig”, maar struikelt over “als” of “trots”.

  2. Helemaal waar, dit verhaal, maar er komt nog iets anders bij.

    Er zijn twee soorten beelden: ten eerste beelden zoals Nicolette beschrijft. Het zijn beelden van wat de woorden betekenen. Het is logisch dat je bij zandkasteel of telefooncel een duidelijker beeld hebt dan bij woorden als ‘behalve’, ‘praktisch’ of ‘interessant’.
    Zo’n inhoudelijk woordbeeld helpt zeker bij het lezen! Zeker bij visueel ingestelde kinderen.

    Maar het gaat ook om het beeld van het woord zelf. Ons brein herkent woorden die we al een paar keer gezien hebben ook als ‘plaatje’. Alleen ontwikkelen die plaatjes zich niet bij iedereen even snel en duidelijk. En van korte woorden lijken die plaatjes meer op elkaar dan van woorden als zandkasteel of telefooncel. Die zijn duidelijker verschillend van elkaar.
    Vaak zien we dat kinderen die een heel sterk ‘inhoudelijk’ beeld hebben, niet ook nog spontaan een ‘woordbeeld’ ontwikkelen.

    Gelukkig kun je het ontwikkelen van de ‘woordbeelden’ heel goed stimuleren! Dat helpt dan ook enorm bij het herkennen van de ‘lege’ woorden. Daarmee wordt lezen een stuk makkelijker en mindere inspannend. En bovendien wordt goed spellen ook veel makkelijker, omdat je als het ware een spiekbriefje in je hoofd hebt.

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.