Leren lezen

2

De voorbereiding van leren lezen. Welke fases doorloopt een kind bij het leren lezen.

De voorbereiding op leren lezen en schrijven begint al vroeg. In groep 1 en 2 van de basisschool wordt de basis gelegd met het leren van letters en klanken. In groep 3 leert een  kind eerst letters herkennen, en vervolgens woordjes en eenvoudige zinnen lezen. Kinderen leren lezen tussen 5 en 8 jaar. Er zijn verschillende fases te onderscheiden bij het leren lezen.

Echt leren lezen

Kinderen leren klanken aan letters te koppelen en deze vervolgens samen te voegen tot een woord. De meeste kinderen leren dit in groep 3, maar de basis van het lezen wordt al in groep 2 gelegd. Samen met kinderen kun je verschillende spelletjes doen waardoor een kind klanken leert om te zetten naar letters. Bijvoorbeeld:

  • Ik zie, ik zie wat jij niet ziet en het begint met een S. Noem de letters niet bij hun naam, maar spreek de klank uit. Zeg dus niet ‘Es’ maar ‘Sss’ of ´Ke´ in plaats van ´K´.
  • Maak een woordenrij, waarbij het ene woord begint met de laatste letter van het vorige woord. bijvoorbeeld: auto – ooievaar – ruit – telefoon – neus – schelp.
  • Rijmen, noem zo veel mogelijk woorden die op elkaar rijmen.

Vervolg van leren lezen

In groep 4 en 5 oefenen kinderen de basisvaardigheden van het lezen. Het tempo gaat om hoog. Ze leren sneller lezen en er wordt meer aandacht besteedt aan het begrijpen van wat ze lezen.  Je kunt nu ook met een kind lezen, waarbij je om de beurt een stukje te leest.

Begrijpend lezen

Vanaf groep 4 leren kinderen ook ‘begrijpend lezen’. Kinderen kunnen beter begrijpend lezen als ze een goede woordenschat hebben. Hou veel gesprekjes met een kind. Geef regelmatig uitleg en informatie over wat een kind meemaakt. Uitstapjes maken is ook een goed idee. Hoe meer een kind meemaakt, hoe meer het herkent en hoe beter het begrijpt waar verhalen over gaan.

About Author

2 reacties

  1. Leuk spel:
    Ik zie, ik zie wat jij niet ziet en het begint met een S.

    Maar ik ben het niet eens met je volgende opmerking:
    Noem de letters niet bij hun naam, maar spreek de klank uit. Zeg dus niet ‘Es’ maar ‘Sss’ of ´Ke´ in plaats van ´K´.

    Letters hebben niet voor niks een naam :)). Die is namelijk altijd hetzelfde. En welke klank er bij een letter hoort, dat weet je pas als de letter IN het woord staat.
    Stel dat je met ‘jouw’ regel het tweede spelletje gaat spelen (woordenrij) en je zou deze woorden tegenkomen:
    oma – appel – land – duif –
    Hoe moet ik dan de eerste letter noemen? Op school wordt hij ‘oh’ genoemd, maar zo klinkt hij helemaal niet! En de laatste letter van dat woord klinkt als ‘a’, maar in het woord daarna als ‘ah’ (zoals in bah).
    Zelfde probleem met de d in land en in duif.
    Letters een klanknaam geven kan dus heel verwarrend zijn. Want dan lijkt het net of bij die letter altijd die ene klank hoort. En dat is in het Nederlands helaas niet zo. Je moet dus ook niet die suggestie willen wekken :)).

    Wat kun je beter doen? Gebruik gewoon de alfabetnaam van de letters en geef je kind DAARNAAST de kans om te ontdekken welke klank(en) er bij de letters horen.
    Veel plezier!

    • Beste Jorien, bedankt voor je reactie. Het benoemen van letters als klanken kan voor (veel) kinderen inderdaad verwarrend zijn. Het helpt sommige kinderen ook bij het leren lezen, vandaar dat we het in dit artikel benoemen. Groet Monique

Geef een reactie