9 tips voor het opvoeden van een hoogsensitief kind

1

Rekening houden met hoogsensitiviteit in de opvoeding, hoe doe je dat?
Hét hoogsensitieve kind bestaat niet, maar voor alle ouders van een hoogsensitief kind geldt dat het veel vraagt van ouders.

Kant-en-klare tips die voor elke ouder werken, zijn er helaas niet. Wel zijn er aan aantal  basis bouwstenen waar alle ouders baat bij kunnen hebben bij het opvoeden van een hoogsensitief kind

  1. Word je bewust van de hoogsensitiviteit van een kind
    Zoek het juiste ritme van een kind. Zo zal het zich aanvaard een prettig voelen. Forceer dingen niet en benader hoogsensitiviteit niet als een ziekte of stoornis. Het is een eigenschap die ook veel mooie kanten heeft
  2. Geeft een hoogsensitief kind voldoende tijd
    Een hoogsensitief kind heeft meer tijd nodig om informatie te verwerken.
    Een geduldige en ontspannen houding naar een kind werkt stimulerend. Een harde stem, straf of een ongeduldige blik werken averechts. Daarnaast tast dit het zelfvertrouwen van een hooggevoelig kind aan.
  3. Vermijd druk
    We moeten vaak veel, volle agenda´s en tijdsdruk… Probeer voldoende tijd en ruimte te reserveren voor dingen zodat een kind minder druk ervaart.
  4. Kleine stapjes
    Dit is een van de grootste opgave in het opvoeden van een hoogsensitief kind. Kinderen hebben enerzijds uitdaging nodig. Anders verdwijnt motivatie als sneeuw voor de zon. Anderzijds kan te veel druk een kind uit balans brengen.
    Hoogsensitieve kinderen hebben baat bij uitdagingen die haalbaar zijn. Stel daarom niet te hoge doelen, maar knip, daar waar moglijk dingen op, zodat er kleine stapjes gezet kunnen worden. Bevestiging en complimenten wanneer dit goed gaat, zijn hierbij cruciaal.
  5. Zorg voor orde in de chaos.
    Ritme en regelmaat zijn voor elk kind belangrijk! Maar zeker voor een hoogsensitief kind
    Dit kan zijn op het gebied van het maken van taken of dagelijkse activiteiten. Probeer een overzichtelijke (dag)structuur aan te bieden. Wees je bewust van veranderingen of afwijkingen en bereid een kind hier op voor.
  6. Observeer en leer.
    Kijk en luister goed naar een kind. Wat zijn de elementen die een kind overprikkeld maken? Zijn ze vermijdbaar of kan je aan een hoogsensitieve kind aanleren om een situatie de volgende keer op een andere manier aan te pakken?
  7. Leer een kind omgaan met zijn hoogsensitiviteit.
    Bespreek met je kind welke activiteiten hem rustig kunnen maken. Het kan ook goed zijn om een kind aan te leren hoe ze hun wensen en behoefte aan anderen kunnen duidelijk maken.
  8. Geef ruimte voor rust.
    Een hoogsensitief kind heeft het op momenten nodig om zich te kunnen terugtrekken. Prikkels die intenser binnenkomen, vragen immers heel wat energie. Tot rust komen kan gebeuren op een rustige plek, maar dat kan ook zijn door iets rustig te doen. Zo zorg je ervoor dat een kind niet overprikkeld raakt.
  9. Heb oog voor de kwaliteiten.
    Hoogsensitieve kinderen zijn vaak heel creatief. Laat een kind doen waar het goed in is en heel belangrijk waar het zich goed bij voelt. Als een kind zich goed voelt kan hij veel meer aan.

 

About Author

'); } //-->

1 reactie

  1. tips voor leraren die werken met hoog sensitieve leerlingen.
    -lesgeven aan hsp’s vereist een ander strategie dan het lesgeven aan andere leerlingen. Hsp’s versterken stimulatie. Dit betekent dat ze het subtiele in een leersituatie opvangen, maar fysiologisch meer overprikkeld raken.
    -hsp’s zijn over het algemeen plichtsgetrouw en doen hun best. Veel van hen zijn begaafd. Maar niemand presteert goed als hij overprikkeld is, en hsp’s zijn sneller overprikkeld dan anderen. Hoe meer ze hun best doen als ze in de gaten worden gehouden of op een andere manier onder druk staan, des te eerder zullen ze falen, wat voor hen heel demoraliserend kan werken.
    -een hoog stimulatieniveau (bijvoorbeeld een rumoerige klas) zal hsp’s sneller van slag brengen en uitputten. terwijl sommige in hun schulp kruipen. zal een aanzienlijk aantal jongens juist hyperactief worden.
    -houd rekening met de eigenschap terwijl de leerling sociaal uithoudingsvermogen opdoet. Als er een prestatie moet worden gehouden, zorg er dan voor dat er geoefend kan worden of dat er aantekeningen mogen worden gebruikt of hardop mag worden voorgelezen¬¬-wat ook maar de prikkeling tempert en een succesvolle ervaring bevordert.
    -neem niet zonder meer aan dat een leerling die alleen maar toekijkt verlegen of bang is. Dat kan een heel verkeerde uitleg zijn, terwijl het etiket dan al is opgeplakt.
    -wees bewust van je vooroordeel binnen de cultuur tegen verlegenheid, stil zijn, introversie en dat soort zaken. Let er op bij jezelf en andere leerlingen.
    -breng respect bij voor verschillen in karakters zoals je ook voor andere verschillen tussen mensen onderling zou doen.
    -wees alert op creativiteit en intuitie die kenmerkend is voor hsp’s en moedig deze aan. Probeer eens een toneelstuk of een rollenspel of lees voor uit werken die hen raken, om hun tolerantie voor het groepsgebeuren en hun sociale status tussen hun leeftijdsgenoten te vergroten. Of lees hun werken hardop voor voor de klas. Maar let er op dat je hun niet in verlegenheid brengt.

Geef een reactie