Hooggevoelige kinderen beter begrijpen

19

Een hoogsensitief of hooggevoelig kind neemt meer en intenser waar dan andere kinderen. Een hooggevoelig kind kan omschreven worden als een kind die binnenkomende prikkels “ minder filtert “ dan anderen kinderen.

Het zenuwstelsel van hooggevoelige kinderen werkt bijzonder goed en intensief. Voor niet hooggevoelige personen komt het hooggevoelig kind vaak over als een aansteller of een zeurpiet. Het is belangrijk dat deze kinderen begrepen worden. We willen daarom stil staan bij de relevante kenmerken van een hooggevoelig kind.

Oog voor detail

Hooggevoelige kinderen hebben een oog voor detail. Ze merken meer op van wat er om hen heen gebeurt, dan andere kinderen. Ze voelen dingen sneller aan, ze zijn zich sterk bewust van andermans gevoelens. Ze zijn zorgzaam en empatisch.

Hooggevoelige kinderen denken meer na over wat ze zien en horen. Dit kan ervoor zorgen dat ze veel zitten te piekeren over waarom een kind een ander kind pestte of sociale dilemma’s. Een kind kan dan ‘faalangstig reageren’ doordat hij teveel prikkels ervaart.
Onderstaand filmpje illustreert hoe een kind te veel prikkels kan ervaren.

Fantasie

Aan fantasie ontbreekt het vaak niet bij hooggevoelige kinderen. Ze hebben een sterke fantasie en ze zijn zeer gewetensvol voor hun leeftijd. Ze beginnen met praten en lopen op het normale tijdstip, maar het zindelijk worden of het opgeven van bepaalde gewoontes zoals duimzuigen of een knuffel beer overal mee naartoe nemen gebeurt vaak later. Hoogsensitieve kinderen denken dikwijls in beelden.

Diversiteit

Ondanks de algemene kenmerken kunnen hooggevoelige kinderen onderling sterk verschillen. Het ene kind voelt vooral stemmingen en emoties van anderen aan, terwijl het andere kind zich erg bewust is van het onrecht in de wereld.
Er kan onderscheid worden gemaakt in vier categorieën van hooggevoeligheid.

  • Lichamelijk: het fysieke lichaam, inclusief de zintuigen.
  • Emotioneel: gevoelens en de omgang met anderen
  • Mentaal: denken, leren en informatieverwerking
  • Spiritueel: het besef van een zingevende context, eventueel vallend buiten de grenzen van het direct waarneembare

Op school

Wanneer een hooggevoelig kind zich veilig voelt in de klas en het onderwijssysteem aansluit bij hun leersysteem, is vaak sprake van een goede, vlotte en leergierige kind. Voelt een kind zich echter onveilig of sluit het onderwijs niet aan bij hun vaak visuele leersysteem, dan komt er vaak niet uit wat erin zit, zijn ze onzeker of lijken ze ongeïnteresseerd.

 

About Author

19 reacties

  1. Ik herken mezelf heel erg in dit artikel. Ben inmiddels 30 en nog steeds aan het leren hoe ik het beste met mezelf om kan gaan.
    Je voelt je erg onbegrepen door anderen. Uitleggen heeft niet altijd zin.

    Het beste is naar mijn idee en dat geldt voor iedereen, zo vroeg mogelijk leren wie je bent en hoe je met jezelf om kunt gaan. Hoe communiceer je naar anderen, hoe luister je naar je eigen gevoel en waar blijf je jezelf het prettigst bij voelen.

    En het belangrijkste: Je mag er zijn en gezien worden!

    Behandel je kind asjeblieft niet alsof het een ziektebeeld heeft. Het is namelijk geen ziekte! Het is een geweldig mooie eigenschap die jammer genoeg niet aansluit in de tegenwoordige maatschappij.

  2. Mijn zoon van 13 heeft sinds een traumatische groep 7 met een leerkracht die hem totaal niet begreep een karakteromslag gehad. Zijn hooggevoeligheid kon geen kant meer op. Hij werd verbaal en thuis fysiek agressief, faalangstig, onzeker en nog drukker dan hij al was. Ik herkende mijn eigen kind soms nauwelijks nog. Nu hij aan t puberen is op de middelbare school lijkt dat stuk weer naar boven te komen.
    Sinds kort krijgen we hulp van José Wijnands uit Elst, zij is gespecialiseerd in hsp/kinderen en mijn zoon wordt geleerd anders naar zichzelf te kijken, de handigheidjes die hij kan gebruiken om zich te verduidelijken naar zijn omgeving maar ook zijn eigen verantwoordelijkheid mbt zijn gedrag en leven te zien en te nemen. En bepaalde verantwoordelijkheden bij anderen te laten, als ze daar horen (mijn zoon voelt zich overal verantwoordelijk voor en betrekt veel op zichzelf).
    Ik ben zo ontzettend blij dat ik mijn onderbuikgevoel niet heb veronachtzaamd, incluis zg goede raad van anderen(“Je moet leren loslaten”) school (speciaal onderwijs en adhd etc) èn vader (“We moeten het niet gaan psychologiseren”).
    Zoon had aanvankelijk echt enorme weerstand, een drama, vond het heel erg eng en spannend maar na de intake samen en zijn eerste bezoek alleen zag ik meteen de rust en aanvaarding. Dankbaar!

    • Precies! Elk kind/mens is hoogsensiyief op 1 van genoemde gebieden, daarom is het een kenmerk en geen stoornis (al denken sommigen daar anders over )

  3. Mijn kinderen zijn ook hoogsensitief. Alle 4. Eén van de tweeling is supergevoelig, reageert heel snel en vaak heel fel op prikkels. Is hooggevoelig voor onrecht..voor zichzelf , maar ook voor anderen. Vaak wordt hij niet begrepen door anderen en begint daardoor nu ook sterk aan zichzelf te twijfelen en is heel onzeker en depressief soms. Hoe ga je daar mee om? Goed artikel, maar inderdaad wat kort.

    • Mijn zoon heeft heel veel ondersteuning bij homeopatische middelen. Hiermee worden er prikkels meer afgeschermd en is hij veel vrolijker en kan hij meer genieten. Tip; zoek een erkende klassieke homeopaat en maak een afspraak voor een kennismakingsgesprek.

  4. Onze oudste dochter is hoogsensitief. Mama en papa ws ook. Wat heel belangrijk is op de basisschool is je kind omschrijven. Scholen kunnen vaak niks met termen als hsp/adhd/ass…. Ze weten wat dat is, maar dan hebben ze het vaak NIET over jou kind. Elk jaar moesten wij opnieuw vertellen hoe onze dochter in elkaar zat. En door therapie kon ze uiteindelijk zelf vertellen wie ze was en is. Als de leerkracht jou kind echt serieus neemt dan komt je kind er wel. Wij hebben een heel zorggezin en weten wat het is om te zorgen voor een veilig klimaat overal waar je kind komt. Blijf serieus met je kind bezig 🙂

    • Hai liesbeth mag ik vragen wat voor therapie je dochter had? Wij zijn erg zoekende met onze dochter om haar zelf te leren wat ze heeft.lastig. gr herma

    • Ass is echt iets HEEL anders dan hoogsensitief!!!!!!!!! Het is een pervasieve ontwikkelingsstoornis namelijk, een stoornis in je ONTWIKKELING ipv een karakterkenmerk (waar je heus ook wel last van kunt hebben, maar totaal onvergelijkbaar, ook anders dan ad(h)d overigens!)

  5. Helaas werkt dat niet overal. Maatschappij Is te snel, te druk waardoor er geen tijd Is voor kinderen Is die ‘anders’ zijn. Ook mijn dochter neemt andere dingen waar die wij niet kunnen zien. Vertel dat een ander, dam word je gauw voor gek verklaart.

  6. Mijn zoon heeft dat ook hij zit nu op speciaal onderwijs en dat gaat veel beter maar blijft moeilijk vooral omdat hij dingen waarneemt die wij niet zien

  7. Duidelijk stuk. Het eindigt voor mij wat abrupt. Ik ben heel benieuwd naar hoe je er op school dan wél uit kunt halen wat er in zit. Idee voor een volgend blog?

Geef een reactie