Hoe leer je een kind de 21e eeuwse vaardigheden?

1

In het reguliere onderwijs is weinig aandacht voor de 21e eeuws vaardigheden. Iets wat je kinderen wel heel graag wilt leren. En wat de meeste kinderen ook graag doen! Stichting SkillsDojo helpt ouders en leerkrachten. Op hun open educatieve platform kunnen kinderen van 6 t/m 12 jaar de 21e eeuwse vaardigheden ontdekken.

Via  leuke opdrachten komen ze erachter wat technologie is, hoe het werkt en hoe het in elkaar zit. De opdrachten, missies genoemd, worden aangeboden in de vorm van gratis educatieve doe-het-zelf-video’s en printbaar lesmaterialen. Leuk voor op school, maar ook ontzettend leuk voor thuis.  Kinderen kunnen kiezen uit verschillende missies.
Bijvoorbeeld, Uitvinden met de Microbit, Robots ontwerpen en programmeren of Bedenk, ontwerp en bouw een App.  Deze laatste hebben we iets nader bekeken.

Zelf een app maken met SkillsDojo

In de instructievideo’s worden kinderen stap voor stap meegenomen in wat ze moeten doen. De instructie is heel begrijpelijk en kan zelfstandig door de kinderen worden bekeken.

Met de missies leren kinderen programmeren, problemen oplossen, creativiteit en mediawijsheid.
Om een missie te kunnen doen, heb je geen technische kennis of zware computers nodig. Een laptop, smartphone of tablet om de video’s op af te spelen is genoeg.

In de missie worden kinderen stapsgewijs meegenomen in hoe je het kunt aanpakken. In de missie voor een app bouwen wordt kinderen eerst gevraagd in een paar regels op te schrijven wat het idee is. Vervolgens moeten ze  nadenken over wat de app moet kunnen, voor wie is de app bedoelt. Waar wordt de app gebruikt en niet onbelangrijk hoe de app heet.

Ruimteridder app

In ons geval maken we de app Ruimterider. Hiermee kun je raadsels oplossen en tegelijk allemaal planeten redden. Hij is bedoelt voor kinderen en mensen die van avontuur houden.

Het idee wordt vervolgens uitgewerkt in verschillende scherm afbeeldingen. Hiervoor kan gebruik gemaakt worden van alle interface elementen. Denk hierbij aan pijltjes, knoppen, (zoek)balken of spreekwolkjes.

Wanneer al het werk op papier klaar is, begint het technische deel van de missie.  Via een speciaal te downloaden app, wordt de app gebouwd. Van alle scherm afdrukken maken de kinderen foto’s. Deze worden ingeladen in de speciale POP app. Deze app is Engelstalig, maar heel gebruiksvriendelijk. Als alle schermen zijn geupload kunnen de onderlinge links tussen de schermen worden aangebracht.


Na het aanmelden via het eigen ontworpen begin scherm, wordt kort uitgelegd door Oclips wat de bedoeling is. De planeet Okur moet worden gered. Het ontwerpen van de app brengt een hoop creativiteit boven. Zowel in het bedenken van de functies als het uitwerken op papier.

Tot slot kan de app getest worden. Kinderen kunnen middels een vragenlijst nagaan of de app doet wat ze willen en of andere mensen hem leuk of handig vinden.

De projecten van SkillsDoJo

De missies van SkillsDoJo sluiten aan bij de belevingswereld van de kinderen. Door alle materialen gratis en open aan te bieden wil SkillsDojo, op een laagdrempelige manier, ouders en leerkrachten in staat stellen kinderen kennis te laten maken met de skills van de toekomst.

De makers van SkillDoJo

SkillDoJo is bedacht door Jeroen en Inez, zelf ouders van kinderen op de basisschool.  Als ouders van twee kinderen op de basisschool willen ze hun kinderen vaardigheden meegeven die nuttige zijn voor hun ontwikkeling, maar misschien niet altijd structureel aan bod komen in het onderwijs. Het leek ze leuk kinderen kennis te laten maken met programmeren, robots bouwen en apps ontwerpen, maar we willen ze ook met techniek laten prutsen en mediawijs laten worden.

Ze zijn beide werkzaam in het onderwijs en daarom zijn ze zelf aan de slag gegaan met het schrijven van een reeks lessen, of missies, zoals ze ze later noemden.

Het uitzoeken, verdiepen in de stof, vertalen, materialen maken en zoeken kostte veel tijd, heel veel tijd. En met een fulltimebaan en een gezinsleven ernaast was dat best pittig. Dit willen ze andere ouders besparen, dus besloten ze deze tijd niet alleen te investeren in hun eigen kinderen, maar voor alle kinderen. Ze willen het graag delen met alle andere ouders die iets leuks én nuttigs willen doen met hun kinderen.

About Author

'); } //-->

1 reactie

Geef een reactie