Hoe is een kind intelligent?

3

Hoe intelligent is een kind? Of hoe is een kind intelligent? Een zin die ik twee keer moest lezen, maar die zo de essentie raakt! 

Er was eens…
Nee, er waren eens…
Dieren in de dierenwereld die vonden dat ze iets moesten doen aan het onderwijs. Ze besloten een school op te richten. Ze stelden een lesprogramma samen dat bestond uit hardlopen, klimmen, zwemmen en vliegen. En om het voor iedereen gemakkelijk te maken kregen alle dieren hetzelfde vakkenpakket.

De eend kon geweldig zwemmen; beter zelfs dan zijn leraar. Maar in hardlopen was hij slecht. Om dat bij te spijkeren kreeg hij hardlopen tijdens de zwemuren en moest hij na blijven voor extra looplessen. Tenslotte waren zijn poten zo toegetakeld dat hij ook met zwemmen niet verder kwam dan een 6. De schoolleiding vond dat echter acceptabel dus niemand maakte zich daar zorgen over, behalve de eend zelf.

Het konijn begon met hardlopen als beste van de klas, maar kreeg een zenuwinzinking omdat hij bij het zwemmen nog zoveel te leren had.

De eekhoorn kon geweldig klimmen, totdat het verkeerd ging met vliegen, omdat haar leraar perse wilde dat ze op de grond landde in plaats van op een andere tak. Ze kreeg gebroken nagels omdat ze teveel oefende en had uiteindelijk een 6 voor klimmen en een 5 voor vliegen.

De adelaar was een probleemkind en werd streng aangepakt. Bij de klimlessen was hij steeds als eerste in de top van de boom, maar hij stond erop dat op zijn eigen manier te doen.

Aan het eind van het schooljaar was het hoogste gemiddelde cijfer voor de vliegende bergaap, die redelijk kon klimmen, aardig kon hardlopen en ook nog een beetje kon zwemmen en vliegen. Hij mocht namens de leerlingen de ouders en docenten toespreken. De andere dieren zaten er bedrukt bij. De meesten waren gezakt in twee van de vakken en in de overige waren hun prestaties achteruit gegaan…

Dit verhaal heb ik niet zelf verzonnen. Het komt uit de syllabus van een opleiding die ik jaren geleden heb gedaan, namelijk ‘De kunst van kindercoaching’.

De moraal van dit verhaal is natuurlijk: benut het talent van een kind, en kijk niet naar wat het NIET kan.

Is het: hoe intelligent is een kind? Of: Hoe is een kind intelligent? Ik pleit voor het laatste, niet in de minste plaats omdat we juist verschillende talenten nodig hebben voor onze toekomst. En omdat we hiermee gemotiveerde kinderen krijgen, die met plezier leren. Voor onze toekomst.

Ben je geïnspireerd door dit verhaal? Kijk dan eens op www.brightbrain.nl Of houd de campagne Elk kind een u!tblinker in de gaten. www.elkkindeenuitblinker.nl

Manon Meijer is trainer en coach bij The Bright Brain -voor het anders lerende kind. Zij begeleidt kinderen en jongeren in hun zoektocht naar hun unieke manier van leren.  Ook is zij, oa met Monique Tetteroo, initiatiefnemer van de campagne Elk kind een U!tblinker.

 

 

About Author

manon Meijer

Manon Meijer is trainer en coach bij The Bright Brain - voor het anders lerende kind. Zij begeleidt kinderen en jongeren in hun zoektocht naar de naar de leerstijl die bij hen past.

3 reacties

  1. Het gaat er zowiezo om dat je bij alles wat een kind doet, nooit vergeet te vertellen wat er (wel) goed ging en waarom.
    Als het je lukt om zó naar gedrag van kinderen te kijken, dan gaat er een wereld open, óók voor het kind!!

  2. Mooi verhaal en zo waar helaas! Ik ben zo tegen Cito toetsen, omdat alleen de taal- en reken intelligentie getest worden. Waarom worden niet alle talenten getest, zoals beeld- muziek-, lichaam-, natuur-, mensen- en zelf slim. Zoveel bijzondere kinderen hebben meerdere intelligenties in zich, die niet of pas op latere tijd ontwikkeld worden, want wie ziet ze als alle aandacht uitgaat naar een talent dat je niet zo goed ligt? Faalangst en onzekerheid kan dan het gevolg zijn. Mijn grote droom is dat het onderwijs, dat nu nog gericht is op taaldenkers, mee gaat groeien in een maatschappij, waarin veel hooggevoelige en visueel ingestelde kinderen zich op hun manier kunnen ontwikkelen…..

Geef een reactie