De problemen van een kind met ADD

0

Wat betekent het als je kind ADD heeft of de symptomen hiervan? Wat zijn problemen van een kind met ADD?

Kinderen met de aandachtstekortstoornis ADD hebben moeite hun aandacht te richten op dingen. Ze kunnen moeilijk onderscheid maken tussen wat belangrijke en minder belangrijke informatie is . Hierdoor is het moeilijker gericht informatie op te nemen. En de binnengekomen informatie lijkt ook op een langzame en minder efficiënte manier verwerkt te worden door de hersenen. De regelfunctie in de hersenen die de informatieverwerking moet regelen lijkt minder goed te werken. Er is van een verminderde prikkeloverdracht in de hersenen waardoor het coördineren en organiseren in de hersenen minder goed verloopt.

Taakgerichtheid

Kinderen met ADD hebben ontzettend veel moeite met het taakgericht werken. Het aanleren van dagelijkse routines en vooral het automatiseren (het doen zonder er steeds lang bij na te hoeven denken) hiervan, kost ze enorm veel moeite. Ze zijn vaak stil en dromerig. Hun leertempo ligt veelal laag, zij hebben weinig zelfcontrole en kunnen erg teruggetrokken zijn, zijn vergeetachtig en lijken vaak weinig nieuwsgierig. Hun problemen met aandacht worden vaak toegedicht aan niet willen, terwijl er sprake is van niet kunnen

Slecht luisteren

Een kind met ADD kan veelal iet goed luisteren. Hij doet vaak niet wat er van hem wordt gevraagd.
Te veel informatie in één keer komt niet binnen. Het is dan ook beter om slecht één ding te gelijk te vragen en te controleren of hij het heeft begrepen. Vraag pas het volgende als de gehele taak of opdracht is afgerond.  Jas ophangen, schoenen uit doen en tas leegmaken en opruimen en dan ook nog vragen hoe het op school was. Een kind met ADD kan deze hoeveelheid informatie niet verwerken. Met een beetje geluk hangt hij nog net zijn jas op!

Negatief zelfbeeld

Wanneer een kind slecht luistert, niet doet wat je vraagt, is er vaker strijd en ruzie met ouders en  leerkrachten. Benoem daarom vaak wat goed gaat, geef opstekers en complimenten, wanneer dingen goed gaan. Verwacht ook niet teveel van een kind.

Weinig tijdsbesef

Kinderen met ADD hebben weinig tijdsbesef. Daarom gaat huiswerk maken niet altijd even goed. Ze maken het niet of op het laatste moment. Kinderen zijn gebaat bij wat extra hulp in de planning. Gebruik pictogrammen om routines aan te leren. Bijvoorbeeld voor het ochtend ritme. Maak duidelijke afspraken over wanneer huiswerk moet worden gemaakt. En wijk hier niet van af. Maak samen een planning zodat er later geen discussie over ontstaat. Duidelijke communicatie en strakke afspraken zijn heel belangrijk.

Concentratieproblemen

Een ADD’er heeft vaak concentratieproblemen als het om dingen gaat die hij minder interessant vindt
Probeer huiswerk of andere dingen die zijn aandacht eisen afwisselend en overzichtelijk te houden.  Bouw ontspan moment in, zodat hij zich daarna weer kan concentreren. Bij dingen die ze interessant vinden kunnen ze zeer geconcentreerd zijn, een hyperfocus. Ze kunnen volledig opgaan in dat wat hen bezighoudt. 

Impulsiviteit

Een ADD’er heeft moeite met het onverwacht veranderen van de planning.  Een spontaan bezoekje of uitje is vaak lastig voor iemand met ADD. Probeer dit zoveel mogelijk te voorkomen. Bespreek van te voren wanneer er iets wordt ondernomen. Wat kan een kind verwachten, zo kan hij aan het idee wennen.

 

About Author

'); } //-->

Geef een reactie