Een hooggevoelig kind en slaapproblemen!

2

Een hooggevoelig kind heeft ’s avonds vaak moeite met in slaap vallen. Dit komt door allerlei indrukken en opgebouwde spanningen van de dag. Dit kan een kind letterlijk wakker houden. En dat terwijl slaap juist helpt om al die prikkels te verwerken. Wat kan helpen om een hooggevoelig kind gemakkelijker te laten slapen?

Wat kun je overdag doen?

Overdag zijn er al veel dingen die je kunt doen om te voorkomen dat een kind overprikkeld raakt en voldoende ontspant.

Het is belangrijk dat een kind overdag genoeg daglicht ziet. Dit draagt bij aan het activeren van de biologische klok.

Probeer daarnaast voor voldoende ontspanning te zorgen. Denk hierbij aan beweging, ontspanningoefeningen of tekenen.

Wat kun je s avonds doen?

Zorg voor een rustige slaapomgeving. Uiteraard wordt er op een slaapkamer ook gespeeld, maar richt de kamer in als slaapkamer.
Zorg voor rustige kleuren. Groen en blauw zijn zeer rustgevend, tegenover rood en geel, wat veel meer drukte en bedrijvigheid uitstraalt.
Zorg dat de kamer van een kind goed verduisterd is, zodat de zonlicht je kind niet wakker houdt.

Een opgeruimde omgeving zorgt voor rust, zorg dat het huis, maar zeker ook de slaapkamer van een kind netjes en opgeruimd is.

Wat doet voeding met een hooggevoelig kind?

Voeding heeft een grote invloed op hoe een kind zich voelt. Zo kan voeding een kind druk maken of juist rustiger.

NIET WEL
Cafeïne werkt enorm prikkelend.
Dranken als thee (behalve kruidenthee), cola, energy drinks, koffie.
Verse groenten. Vooral de groene bladgroenten, rijk aan chlorofyl. Maak mousse van deze groenten met een beetje bouillonpoeder en crème fraiche: dan eet een kind het vaak veel makkelijker.
Suiker en glucose doen je bloedsuiker snel stijgen en weer dalen (mood swings). Zit uiteraard in toetjes (ook fruityoghurt), snoep, koek maar ook in heel veel sappen en ketchup. Volkoren granen, zoals volkorenbrood, zilvervlies rijst en pasta. Hebben een kalmerend effect op het zenuwstelsel en het bewustzijn. Koolhydraten stimuleren ook de aanmaak van serotonine, wat weer voor een goede nachtrust zorgt.
Geraffineerde koolhydraten doen je bloedsuiker snel stijgen en weer dalen (mood swings). Witbrood, witte pasta, witte rijst. Noten en zaden. Hebben een kalmerend effect. Denk ook eens aan Chia zaden.
Fast food: doet bloedsuikerspiegel stijgen en werkt prikkelend door de additieven. Voeding met veel vet, conserveringsmiddelen, chemische toevoegingen, zout. Laag in vitamines & mineralen. Een glas warme melk bevat tryptofaan. Wordt omgezet in serotonine in het lichaam, wat een slaperig gevoel veroorzaakt en het wakker blijven voorkomt. Ook banaan, kikkererwten en cacao bevat tryptofaan.
Sla: bevat een aan opium gerelateerde substantie gecombineerd met sporen van hyoscyarnine, wat slaap stimuleert.

bron: gevoeligheidgrootbrengen.nl

 

About Author

2 reacties

  1. Bij ons hooggevoelige kind blijkt het slaapprobleem voornamelijk aan de sensorische informatieverwerking te liggen. Heeft zogeheten “diepe druk” nodig om te ontspannen. De oplossing? Een Verzwaringsdeken. Kost een hoop geld, maar werkt heel goed.

Geef een reactie