Het succes van dwarse denkers!

0

Een aantal jaren geleden kwam er in het nieuws het verhaal van een 18-jarige jongen die tijdens een vakantie in Griekenland aan het duiken is en denkt dat hij allemaal kwallen ziet, maar erachter komt dat het plastic zakken zijn.

Dit is het begin van een obsessie met het aanpakken van dit probleem. Hij schrijft er zijn profielwerkstuk over en krijgt er een 10 voor. Na zijn eindexamen blijft hij verder zoeken naar een oplossing voor het probleem. Hij stuurt honderden brieven naar bedrijven om mee te werken aan zijn product, maar daar wordt maar mondjesmaat op gereageerd. Maar hij zette door…

“Voordat ik begon aan het project, was mijn leven niet bijster bijzonder. Ik was een gewone middelbare scholier. Wel was ik natuurlijk een beetje anders, in de zin dat ik altijd al geïnteresseerd was in techniek.”

Zijn doorbraak naar bekendheid kwam in de vorm van zijn TEDtalk die door meer dan een miljoen mensen werd bekeken.

Op dit moment is Boyan Slat, want daar hebben we het over, CEO van zijn eigen bedrijf The Ocean Cleanup, en is hij de jongste winnaar van de VN-prijs Champions of the Earth. Boyan Slat is een dwarse denker.

“Het nadenken over problemen, er oplossingen voor te bedenken en die dan daadwerkelijk uit te voeren, maakt me enthousiast.”

Zijn er in het verleden nog meer dwarse denkers geweest?
Jazeker. Einstein, Darwin en Edison waren ook dwarse denkers.

Wat zijn de de eigenschappen van een dwarse denker?

  • Breed in interesse, aanpak en creativiteit.
  • Nieuwsgierig en en niet tevreden met gangbare theorieën en methoden
  • In staat en bereid zijn om buiten gebaande paden te lopen

Dwarse denkers zijn in staat grenzen te verleggen doordat interesse en nieuwsgierigheid samengaat met motivatie en doorzettingsvermogen.

Wat zijn de voorwaarden om uit te kunnen groeien tot een SUCCESVOLLE dwarse denker?

Een belangrijke voorwaarde om succesvol te zijn als dwarse denker is dat ze kunnen opgroeien onder omstandigheden die het mogelijk maken om hun potenties en talenten te kunnen ontwikkelen.

2 pijlers zijn hierin essentieel:

  1. Opvoeding
    Geef het kind de basiskennis en vaardigheden die nodig zijn. Stel je kind in staat zich te ontplooien, geef ruimte aan nieuwsgierigheid (en denk niet te snel dat het kattenkwaad is)
  2. Onderwijs
    Geef ruimte aan ideeën, verzin andere werkvormen waarin kinderen op verschillende manieren hun lesstof kunnen beleven, manieren waarvan ze geïnspireerd raken.

Staat er een grootschalige “einsteingeneratie” aan te komen?  

Hmm, dat staat nog te bezien. Vele jongeren zijn niet erg gemotiveerd voor hun studies en maken verkeerde studiekeuzes.  Hoe dat komt? Binnen het huidige onderwijs is nieuwsgierigheid, creativiteit, het buiten de gebaande paden mogen lopen geen onderdeel van ons vakkenpakket.

Maar laten we positief eindigen: Gelukkig wordt dit probleem onderkend door de overheid en onderwijsinstanties en worden er initiatieven ontwikkeld om ons onderwijssysteem aan te pakken.

En dit is nodig, want in de toekomst kunnen we niet genoeg Boyan Slats in ons midden hebben! Ik zal in ieder geval op de voet volgen welke initiatieven er gaande zijn in ons onderwijs.

Dit artikel is geïnspireerd op het hoofdstuk “dwarse denkers” uit “Het tienerbrein” van Jelle Jolles.

 

About Author

Geef een reactie