De problemen van beelddenkende kinderen op school

44

Kinderen willen vaak hun best doen, maar wanneer ze niet op hun talenten worden aangesproken kunnen ze een slechte werkhouding gaan ontwikkelen. Dit geldt vooral voorbeelddenkende kinderen op school.

Het kost kinderen moeite hun aandacht bij de les te houden. Naar lange verhalen of uitleg luisteren vinden ze moeilijk. Ze worden snel afgeleid; vooral als ze niet mogen bewegen. Ze zitten te dromen of horen en zien juist alles om zich heen.

Wegdromen

Beelddenkers zijn van nature vaak nonchalant, spontaan en impulsief. De woorden die ze horen roepen allerlei beelden bij ze op. Deze beelden associëren ze weer met andere beelden, met het gevolg dat hun aandacht verzwakt, ze wegdromen en vergeten op te letten in de klas.

Wiebelen

De linker hersenhelft valt bij beelddenkende kinderen makkelijk stil. Daarom zie je dat kinderen vaak gaan zitten wiebelen om de aandacht erbij te kunnen houden. Onbewust stimuleren kinderen hiermee hun linker hersenhelft. De hersenhelft waar we onder andere woorden verwerken

Verwerkingstijd

Het duurt vaak even voor opdrachten landen bij beelddenkende kinderen en ze aan de slag gaan. Vervolgens laat ook het werktempo vaak te wensen over. Beelddenkende kinderen op school moeten alles in zijn hoofd vertalen van beeld naar woord en andersom; dat kost tijd en energie!

Nut en noodzaak

Vaak hebben beelddenkers moeite met het automatiseren van leerstof. Vaak zien ze het nut niet van de dingen die ze moeten leren. Ze willen weten waarom iets geleerd moet worden en zijn er moeilijk van te overtuigen dat iets is zoals het is.

Wat kan helpen?

  • Zorg dat een kind de opdracht begrijpt. Dit betekent dat een kind zelf actief hier nogmaals naar moet vragen of dat een docent het nogmaals kort uitlegt.
  • Zorg er voor dat een kind kan bewegen als dat nodig is voor een betere concentratie.
  • Laat beelddenkers zelf oplossingen vinden voor problemen, door informatie op te zoeken en zelf actief te zijn.
  • Laat ze associëren, dat is een leerstijl welke past bij veel beelddenkende kinderen, zo blijven ze enthousiast

About Author

44 reacties

  1. Zou dat mijn probleem zijn geweest?. Ik heb mijzelf 8 talen leren spreken zonder leraar dus. Schrijven is voor mij een ramp vooral de grammatica. Kon wel op mijn 5de al Grieks lezen. Mijn spreek vaardigheid is zo goed dat mijn uitspraak native is. Zeggen andere mensen tenminste. Laatst in Portugal,vroeg iedereen of ik uit Brazilië kwam. Ik ben nu bezig om papiertjes te halen en moet dus weer naar school. Want ja Nederlands is diplomageil. Heel herkenbaar wat hier staat geschreven en hoop dat dit eens tot leraren doordringt. Ik had vroeger misschien beter bij een vrije school onderwijs moeten volgen ipv regulier. Dan hadden ze misschien wel mijn talent ontdekt.

  2. Beeld denkers, ben er gelukkig zelf een. Heel herkenbaar het eerder genoemde. Zelf nu als docent in de kunst werkzaam. Wat ik jammer vind, is dat vooral de groep in de pubertijd nog al eens buiten de boot valt. Immers weinig plaats voor het beelddenken meer in het voortgezet onderwijs. Wellicht dat de leermethoden ooit nog een andere kant op gaan. Een waar ook rekening word gehouden met de andere wijze van leren.

    Onze ervaring is dat jongeren vaak erg om zich heen kijken. Vergelijken, er bij willen horen. Niet durven. Of juist afwijkend gedrag vertonen. De juiste benadering kan dan net het verschil betekenen. Heel goede tips hier hoor!

  3. Elkedag ben ik weer blij dat ik en mijn 5 kinderen beelddenkers zijn. Het lijkt mij een lege en inspiratieloze wereld om geen beelddenker te zijn. Geef ons de ruimte en leg geen druk op dan komt alles goed. Wij zijn de kleur in de maatschappij 😉 Tip voor beelddenkers die ook dyslexie hebben, pak een luisterboek samen met het gewone boek, het leest lekker en je dwaalt iets minder snel af.

  4. Jammer dat scholen hier zo weinig mee doen. Mijn dochter is 10 jaar en gaat mogelijk binnenkort voor de vijfde keer een overstap naar een andere school maken. Alle onderzoeken die zijn gedaan laten allemaal zien dat onze dochter goed leerbaar is maar veel behoefte heeft aan visuele ondersteuning. Zelfs in het cluster 4 onderwijs zijn wij nu gestrand. Enorm frustrerend! Het lijkt mij toch dat er veel meer kinderen zijn met autisme en ADHD die hier behoefte aan hebben.

    • Beste Irene , ik heb 1 keer in mijn leven een leraar meegemaakt die zijn wiskundelessen door de kinderen liet uitwerken door inderdaad het kind zelf alle rekenopdrachten eerst uit te laten meten en werken en daarna de inhoudsmaat op te laten schrijven. Heel leuk om te zien was dat het enthousiasme van de kinderen met 100% omhoog ging en de cijfers met grote sprongen. Zij konden in de opdrachten voelen en zien de relatie met elkaar in overeenstemming te brengen. Ik hoop dat jij hier iets aan hebt. Het maakt niet uit wat je je kind laat opmeten en doen zodat voelen en zien op 1 lijn komen maar dat heb ik toen gezien te werken voor de kinderen; bij mij werkt het niet anders.

    • Volgens onze orthopedagoog zijn er al scholen op komst voor beelddenkers. Als t goed is zit er in Amsterdam eentje. In Amerika zijn ze er veel verder mee. Hopelijk komt het hier ook meer!

  5. voor mij ook erg herkenbaar betreft beelddenken..,ik kan niet heel lang stil zitten dan valt het systeem in slaap..vind het nog steeds lastig om informatie snel te verwerken..ik gebruik voor alles mijn intuitie! helpt me goed..

  6. Ik herken mezelf hierin enorm! Ben inmiddels geen kind meer en heb mezelf dingen aangeleerd om in sommige situaties beter te kunnen functioneren. Maar ben inmiddels ook docent en merk wel dat mijn lessen toch wel redelijk zijn ingesteld op beelddenkers. Mijn uitleg gebeurd vaak aan de hand van plaatjes en leg dingen vaak uit aan de hand van bekende situaties/omgeving/voorwerpen/enz. Moeilijke stof krijgt bij mij standaard een Jip-en-Janneke-uitleg zoals ik het zelf altijd noem (simpele woorden, veel afbeeldingen, bekende situatie die makkelijk is voor te stellen). Ook andere (niet-talige) kinderen krijg ik hierdoor heel goed mee, denk aan dyslexie. Zie gelukkig ook steeds meer collega’s die dit doen.
    Groepswerk, projectwerk, wisselingen tussen werken in lokaal en mediatheek zorgen er voor dat die rusteloze lijfjes ook af en toe wat kunnen bewegen.

    • Kijk eens voor informatie op de website van de kernvisie methode. Als kernvisie coach begeleiden we kinderen die in beelden denken.

  7. alleen jammer dat er op reguliet onderwijs geen geduld en tijd voor deze kinderen is (weet ik uit eigen ervaring) Onze zoon heeft label adhd en moet aan de medicatie, omdat er anders niet met hem te werken is op school..als we ermee stoppen , dan mag hij niet op school blijven

    • Een school kan je toch niet verplichten, je kind aan de medicatie te laten. Die keuze maak je als ouders zelf!!!

    • Het moet niet gekker worden…….dat school bepalen wil dat je kind medicatie MOET en anders niet naar school meer mag. Dit zegt helemaal niets van uw kind maar wel iets van school of betreffende persoon die dit heeft gezegd! Wat zou u zelf willen?
      Zou veel eerder eens naar een orthomoleculair diëtiste gaan, kom u mogelijk veel verder mee.

    • moeder van 2 on

      Hier kan niemand over oordelen. We weten niet hoe deze jongen functioneert op school zonder medicatie. De school mag zeker niet verplichten om tot medicatie, echter mogen zij wel hun grenzen aangeven. Als zij niet de middelen hebben om deze jongen zonder medicatie goed onderwijs te kunnen bieden, zou er toch een andere oplossing moeten worden gezocht.

      • Ja zo was het vroeger. Inmiddels is de school verplicht passend onderwijs te bieden.
        ( Dat dit in de praktijk niet haalbaar is, daar geeft Den Haag dan weer niets om maar grenzen stellen en deze aan medicatie ophangen…. nee dat mag een school niet!

  8. Sylvia van der Veer on

    Precies zoals mijn dochter in elkaar steekt. Dat geef vooral op school wel wat problemen. Er is wel een boek speciaal over beelddenkers erg handig om meer over ze te leren en er mee om te gaan. Het heet:” Ik leer anders”

    • Een andere methode is de Beeld en Brein methode die werkt met de Beeld en Brein leerstrategien. Dit is een leuke en effectieve manier om beelddenkers de juiste tools te geven om bv. begrijpend leesteksten aan te pakken, een spreekbeurt/ werkstuk aan te pakken, inzicht te geven in hun eigen manier van denken/ leren en ook evt. faalangst aan te pakken. Er is wetenschappelijk onderzoek gedaan dat het werkt!

  9. Als je weet hoe het werkt is het geen probleem! Wat ik hoor vergeet ik, wat ik zie onthoudt ik! En wat ik doe weet ik.

  10. Speelt ook bij topdowndenkers die een dominante linker hersenhelft hebben, en bij hoogbegaafde kids die te weinig worden uitgedaagd. Onze zoon werd onterecht gediagnosticeerd als beelddenker terwijl hij vnl topdown en visueel-ruimtelijk denkt en leert – dus leert via inzicht en overzicht, doen, ervaren, ontdekken. Dat lijkt op beelddenken maar is het niet maar heeft vergelijkbare kenmerken en uitingsvormen.

  11. Dit is voor mij heel herkenbaar. Ik had het op de kleuterschool al en nu in de 50 ben gepasseerd heb ik het nog steeds. Inderdaad werkt voor mij de oplossing die op het eind wordt aangedragen ook prima. Als je je er eenmaal van bewust bent dat je dat hebt, hoef je er geen last van te hebben.

    • Beste Bobzadok, het artikel is gebaseerd op ervaring van beelddenkers en diverse on- en offline bronnen. Het is niet gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek.

  12. sinds kort weet en besef ik dat hoogsensitief ben, nu ik dit weet “verergert” dit nog of dit komt nu nog meer tot zijn uiting, kan dit?

    • Als je je bewust bent van iets, lijkt het altijd meer voor te komen, dus dat kan. Probeer er je voordeel mee te doen. Beelddenken kent ook veel voordelen!

  13. Ben zelf een hooggevoellig persoon, en dat beelddenker aspect had ik ook vroeger op school.alleen jammer dat toen de begrip van hoogsensitiviteit en beeldenkende nog niet werd begrepen Door de leraren.

  14. Wat er niet bij gezegd wordt is dat beelddenkers vele malen sneller kunnen denken als andere, onze zoon is ook zo.slaagd stappen over bij wiskunde, droomt weg maar weet toch goede punten te halen. Lost een vraagstuk op zonder te weten wat de tussenstappen waren.

  15. Zooooooo herkenbaar. Bij mijn zoon begint de leraar al te klagen over het niet stil zitten en zo langzaam werken. Maar hij kan het wel, dat weten we. Hij is ook echt een gevoel kind.

  16. Het is voor mij erg herkenbaar…nu ik het lees besef ik dat het met gedrag van mijn 2 Kids ook zo werkt.
    En op mijn werk zie ik het in het arbeidsproces ook..thx voor deze “reminder ”
    Door het te ervaren/herkennen/is er begrip &leermomenten !
    Thx.Solange.

Geef een reactie