Beelddenkers begrijpen

9

Beelddenken is een andere manier van denken! Beelddenkers zijn visueel, maar ook ruimtelijk ingesteld. Luisteren is niet hun sterkste kant, ogen gaan voor oren! Om beelddenkers beter te begeleiden, is het goed ze te begrijpen. Hoe denken ze?

In één oogopslag kunnen beelddenkers ingewikkelde of complexe situaties overzien en brengen die met elkaar in verband. Beelddenkers kijken vooral naar overeenkomsten in plaats van naar verschillen. Wat weet ik al? Wat had ik ook al weer net zo gedaan?

Totaalbeeld

Een beelddenker moet eerst iets begrijpen, voordat hij het kan doen. Een kleine illustratie die helpt beelddenkers te begrijpen. Lees onderstaande tekst.
Een krant is beter dan een tijdschrift
Het strand is een betere plek dan in de straat
Eerst kan je  beter rennen en dan lopen
Zelf kleine kinderen vinden het heel leuk
Vogels komen er zelden in de buurt

Lastig! Deze tekst zegt je weinig en is moeilijk te onthouden. Lees de tekst nog een keer en bedenk dat het over vliegeren gaat! Nu is de tekst veel beter te begrijpen.
Een beelddenker moet de informatie die hij krijgt kunnen plaatsen, hij denkt vanuit een totaal.

Omzetten van tekst naar beeld

Bij het horen of lezen van een woord moet de beelddenker dit vertalen in een plaatje. Wanneer een beelddenker praat of schrijft moet hij de beelden vertalen in woorden. Dat voortdurend moeten omschakelen kost een kind veel energie en tijd. Dit is vaak een  reden dat (niet-getrainde) beelddenkers achterop raken tijdens de lessen en meer tijd nodig hebben voor het maken van opdrachten. Ook zorgt dit soms voor een trage reactie op een vraag die je een beelddenkend kind stelt. Ben je bij het stellen van een vraag aan een kind, bewust van dit proces. Ter illustratie. zegt niet: ‘Maak je kleren niet vuil!’ maar  ‘Houd je kleren schoon!’?

Een beelddenker probeert zich een beeld te vormen hoe niet-vuile kleren of hoe schone kleren er-uit-zien, om van daaruit pas iets met de oproep te  (kunnen) doen. Het beeld van schone kleren is er direct. Maar…hoe zien niet-vuile kleren er eigenlijk uit?


Eén woord, meerdere betekenissen

Het is voor kinderen lastig om te begrijpen dat één woord meerdere beelden met zich mee kan brengen. Bijvoorbeeld als je een kind vertelt: “Dit is een Labrador”. Het beelddenkende kind antwoordt: “Nee, mam, het is een hond”.

Lees meer over hoe je beelddenkers kunt herkennen!

 

About Author

9 reacties

  1. Helder artikel. Vlgs mij is t alleen wel andersom: kijk ns een hond. Beelddenker: Nee mam, een labrador.

    Vraag: voor niet beelddenkers lijkt me het vliegervoorbeeld toch net zo lastig zonder context? Of is dit echt waar t verschil in denken zit?

    • Het vlieger voorbeeld is voor iedereen lastig te volgens, maar het illustreert heel mooi het probleem van beelddenkers, als ze het totaal plaatje niet zien is het lastig om je aandacht erbij te houden.

  2. Toen ik 8 jr was, riep de leerkracht eens in de klas: “rustig nou, het is hier geen kermis”.
    Er hing een ideeënbus in de klas en ik stopte er een idee in: waarom kan het hier geen kermis zijn?
    Hoon was mijn deel! Het briefje werd dagen (of weken?) later voorgelezen. Of ik maar even wilde uitleggen wat ik bedoelde….
    Ben ik een beelddenker? Ja. Kun je leren om je aan te passen? Ja, maar je blijft beelddenker. Ik lees graag maar langzaam. Ik praat graag, maar teveel, want ik zit ” in mijn eigen film”

  3. Ik ben een beelddenker, jammer dat er nou nooit eens wordt omschreven hoe andere mensen denken. Ik zou hier graag wat van willen leren

  4. Je schrijft: dit is vaak waarom een (niet getrainde) beelddenker achterop raken bij de lessen. Mijn vraag is dan; hoe train je een beelddenker.
    Want ik heb een heerlijk ventje van 4. Kan niet stil zitten, snel afgeleid, luistert slecht (terwijl je ziet dat hij zijn stinkende best doet) en dat in een gecombineerde klas (groep 1 en 2) met 30 leerlingen en 1 juf. En hij is echt niet dom.

    • Jaaa hier ben ik ook reuze benieuwd naar, heb beelddenker in de klas ik wil graag helpen, maar de organisatie/school wil er maar weinig voor doen. Dus ik wil er zelf iets mee.

  5. Inderdaad geweldig dat dit wordt uitgelegd. Bedankt! Hier zouden scholen ook heel veel aan hebben.

  6. Goed dat hoer aandacht voor is, ook in de dyslexietraining zou dit meegenomen moeten worden !
    Ik leer anders!! Cursus Agnes een aanrader .

Geef een reactie