Beelddenken bespreken op school!

3

Na de schoolvakantie wil ik zo snel mogelijk gaan praten met de rt’er (Remedial Teacher) van school. Ik raak er steeds meer van overtuigd dat Tijs een beelddenker is. Het is een onderbuik gevoel dat ik niet kan uitleggen aan anderen. En daar ligt ook het probleem voor mij. Ik zie me al zitten tegenover de rt’er: ‘Ik denk dat mijn kind beelddenker is. Kunnen jullie hier iets mee?’ Ik zie haar verbaasde gezicht al voor me. In de ergste gevallen heeft ze nooit van beelddenken gehoord of veegt ze het beelddenken direct van tafel. En dan haar vraag hoe ik erbij kom dat Tijs beelddenker is.

Ik wil dus goed beslagen ten ijs komen en maak een heel dossier aan met zo veel informatie over beelddenken dat ik kan vinden op internet. En daar ligt ook een probleem op de loer. Er zijn, als je eenmaal gaat zoeken, zoveel sites en links over dit onderwerp dat ik op een gegeven ogenblik door de bomen écht het bos niet meer zie. Soms klik ik een link aan, waardoor ik opeens informatie voor mijn neus heb over autisme of hoog sensitiviteit. Ik word daar onzeker van want van een aantal kenmerken van zowel autisme als hoog sensitiviteit herken ik Tijs ook in. Is hij dan misschien toch autistisch?

Ik baal van mijn, bijna, obsessieve gedrag om mijn kind in een hokje te willen plaatsen.

Waar ik ergens wel een hekel aan heb is het hokjes denken. Ik wil ook niet dat mijn kind een etiket op zijn voorhoofd geplakt krijgt. Maar ondertussen ben ik dat wel aan het doen omdat ik wil dat mijn kind passend onderwijs krijgt. Onderricht op een manier wat wel bij hem binnenkomt. En als dat niet lukt op deze school, dan wordt het een andere school die Tijs wel op de juiste manier kan begeleiden.

Mijn zoektocht

Ik kom mezelf in deze zoektocht heel erg tegen: twijfels, onzekerheid en constant dat stemmetje in mijn hoofd dat treiterend zegt dat ik van alles verzin wat er niet is. Toch zet ik door, juist door het onderbuik gevoel wat ik niet kan negeren.

Op de dag dat ik met de rt’er van school heb afgesproken loop ik met een knoop in mijn maag rond. Steeds neem ik de map met alle verzamelde informatie in mijn handen en lees, herlees en oefen mijn verhaal dat ik vol vuur wil afsteken bij de rt’er om haar maar vooral te overtuigen.

Wanneer ik de voordeur achter me dicht trek, voelt het of ik naar de slachtbank geleid wordt. Met bonkend hart zit ik tegenover haar. Ik probeer mijn ademhaling te controleren door diep uit mijn buik te ademen. Ze kijkt me vriendelijk aan en haar open houding stelt me een beetje gerust. Mijn vechtersmentaliteit komt dan ook naar boven. Dit is mijn kans om haar te overtuigen  en dat ga ik doen ook. Ik heb me niet voor niets zo goed voorbereid, denk ik als ik mijn map met informatie voor me op de tafel zie liggen. Ik haal nog één keer diep adem en begin dan vol vuur aan mijn zo goed voorbereide verhaal. Wanneer ik halverwege ben, zie ik haar gezicht veranderen van vriendelijk neutraal naar licht geamuseerd. Ze legt haar hand op mijn gebalde vuist .

Ik weet wat beelddenken is!

‘Voordat jij jouw verhaal afmaakt, wil ik je wel duidelijk maken dat ik weet wat beelddenken is. We hebben toevallig een juf die hier in gespecialiseerd is. Net voor de zomervakantie heeft ze een coach-opleiding gevolgd volgens de Ik leer anders methode. Ik wil jou en Tijs met haar in contact brengen.’

Verbouwereerd staar ik haar aan. Hoor ik het nu goed? Hoef ik niet te vechten om serieus genomen te worden? Ik kijk naar de map. De map waar zoveel werk, tijd ,onzekerheid en twijfels in verstopt zitten. Dan ontspant mijn lichaam. Ik kan de rt’er wel zoenen!

We spreken af dat beelddenkjuf over een week met Tijs gaat zitten en door middel van een paar ‘testjes’ gaat kijken of Tijs beelddenker is. Als dit positief uitvalt, dan gaan we een plan van aanpak maken. Hij zal dan extra les krijgen van beelddenkjuf met behulp van het werkboek Ik leer anders.

Kilo’s lichter en bijna huppelend loop ik naar huis. Het is bijna te mooi om waar te zijn!

About Author

Aimee

In 2012 kwam Aimee Pijl er per toeval achter dat haar kind wel eens een beelddenker kon zijn. Een nieuwe wereld ging voor haar open open en veel puzzelstukjes vielen op hun plek. Door over haar ervaringen van beelddenken te schrijven op haar website www.kind-in-beeld.com

3 reacties

  1. Franka van Beenen on

    Beste Aimee,
    Wauw wat is jouw verhaal herkenbaar! Zowel bij mijn eigen kind als bij de verhalen van kinderen bij mij in de praktijk.
    Zelf ben ik Beelddenkspecialist en werk met de Beeld en Brein methode, een waardevolle methode om met beelddenkers aan de slag te gaan. Zeker ook de moeite waard om hier informatie over op te zoeken.
    Beeld en Brein werkt vanuit evidence-based concept, leert leren vanuit zelfvertrouwen en talenten en werkt met de Beeld en Brein leerstrategien die o.a. een positief effect hebben op begrijpend lezen. D.m.v. de kleurmethode wordt de tekst geanalyseerd op hoofd- en bijzaken en onderlinge verbanden.

    Fijn om in ieder geval te lezen dat de school open staat voor beelddenken en het begeleiden ervan.
    Succes met Tijs.

    Groeten Franka

  2. Hoi Aimee,

    Wat een zee van herkenning (ook het vorige blog).
    Mijn dochter (9) heeft de testjes vrijdag ook gedaan bij onze coach, op mijn verzoek, en de “Ik leer anders methode” werkt bij haar ook! Ze vond het zelfs leuke oefeningen!
    Nu verder met haar “superpower” om hopelijk de achtetstand volgens de methode aan te leren en dan na de zomer, hopelijk, een wat zekerdere start op haar nieuwe school (huidige school sluit vanwege leerlingtekort en daarmee ook einde va de band met haar HSP-juf 😢). Hopelijk wordt beelddenker op hasr nieuwe school ook herkend. Nu eerst maar vragen of ze er iets van weten, dan weten we hoe we de overdracht in gaan 😉

    Succes verder met Tijs
    (Mijn zoontje heet ook Thijs btw 😊).

    • Beste Petra, Wat goed om te horen dat de ‘Ik leer anders’ methode bij jouw dochter ook werkt. Probeer in ieder geval altijd te communiceren op school. Als het een goede school is (lees: goede leerkrachten) zullen ze hier open voor staan. Heel veel succes met je getalenteerde dochter! Aimee

Geef een reactie